تبلیغات
مدیریت - استراتژی نام تجاری در فرا بازار ها

استراتژی نام تجاری در فرا بازار ها

نویسنده :hengameh sharifi
تاریخ:پنجشنبه 17 فروردین 1391-11:31 ق.ظ

مولف: بهنام میرزایی؛ مدرس دانشگاه و عضو اتاق فکر سازمان بازرگانی استان تهران

مقدمه: امروزه فرآیند بازاریابی وجدان کاری تولید محسوب شده و اثر بخشی آن در گرو وفاداری مشتریان است. کوشش مبتکران و افراد خلاق در انتخاب نام تجاری ، تبدیل یک نیاز اجتماعی را به فرصتی سودآور تسریع می نماید. سرعت تحولات در این حوزه به آسانی اصول موفقیت آمیز حرفه ای دیروز را از رواج انداخته و منسوخ می کند . با توجه به تعریف ، برند معنایی جامع تر از نام تجاری داشته چرا که نام تجاری علائم و نشانه ها (لوگو) را شامل نمی شود . نام تجاری حس بینایی شرکت را تقویت کرده و در عین متانت می بایستی بعنوان یک چالش در اذهان مشتریان جلوه گری نماید که از این مرحله به بعد می توان برآمیخته بازاریابی (p 4) تاکید نمود.


از نام تجاری به زبان روی بسته بندی یاد می گردد . بسته بندی و نام تجاری مکمل یکدیگر و یک همزیستی اجباری را در کنار هم تجربه می کنند.با توجه به انقلاب ارتباطات فاصله های جغرافیایی بنحوه چشمگیری کاهش یافته و بازاریابان نیز جهت معرفی محصول از این مزیت بی بهره نبوده اند . نام تجاری مناسب نوعی هم افزایی ایجاد کرده و جزئی از زنجیره ارزش شرکت محسوب می گردد.اعتماد سازی نام تجاری در بین مشتریان در تعیین جایگاه و مزیت رقابتی نقش به سزایی دارد.رقابت بین نام های تجاری امروزه شکل گسترده تری به خود گرفته به نحوی که یک شرکت به دیگران به دیده رقبایی می نگرد که کالا و خدمات مشابهی را به همان مشتریان و با قیمت مشابهی عرضه می کنند . بسیاری از فروشندگان رویکردی زیرکانه در قیمت گذاری بکار گرفته و کالاهای با نام تجاری معروف را به قیمت بسیار نازل و با حداقل سود بفروش می رسانند که این عمل گاهاً با اعتراض شرکت های تولید کننده مواجه می گردد.
یک نام تجاری ، یک نام ، اصطلاح و یا ترکیبی از اینهاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات شرکت و متمایز کردن آن نسبت به رقبا صورت می گیرد و شایسته است که این تمرکز همراه با آینده نگری صورت پذیرد . بطور کلی نام تجاری هویت بخش محصول و تضمین کننده فروش است.در انتخاب نام تجاری جهانی از اصول نام تجاری داخلی (کوتاه ، آمیخته با خلاقیت ، معرف ویژگیهای محصول و مناسب با فرهنگهای گوناگون با تلفظ های متفاوت ) به انضمام دقت و تیزبینی استفاده می شود . نام تجاری بین المللی حاصل استدلال مدیریتی است و نه تقاضای بازار . محصول جهانی در بازار جهانی عرضه می گردد . یک نام تجاری جهانی می تواند بعنوان چتری برای معرفی محصولات شرکت استفاده شده و نمادی از باور و ادراک مشتری می باشد . در بعضی مواقع مشتری فی نفسه در جستجوی یک نام تجاری نیست ، بلکه به دنبال یک محصول شناخته شده گشته تا بسیاری از دغدغه های خرید (اطمینان از کیفیت ، صرفه جویی در زمان خرید ) را به حداقل برساند . بدون شک برای ورود به بازارهای بین المللی ، نام های تجاری توصیفی مناسب نیستند چه بسا ممکن است در دیگر کشورها معنا و تعبیر خود را از دست داده و گاه غیر قابل تلفظ باشند . همچنین اسامی کم معنا و فاقد مفاهیم ضمنی از جمله تهدیدهای پیش روی برندینگ است . در هنگام معرفی نام تجاری باید بررسی های لازم از حیث اینکه قبلاً در هیچ کشوری به ثبت نرسیده باشد صورت پذیرد که در عین حال فراگردی پرهزینه و زمان براست .با این وجود ، مفهوم یک نام تجاری بین المللی در بسیاری کشورها هنوز بصورت یک واقعیت قانونی در نیامده است . یک نام تجاری اصیل نباید با وصل شدن به ابداعی که موفقیت آن تضمین نشده است به خطر بیفتد. تقاوت های فرهنگی در ادراکات ، عامل تاثیر گذار دیگری بر یک انتخاب جهانی است . نام تجاری شاخص سرعت عمل مشتریان در فرآیند انتخاب را افزایش داده و صرفه جویی در زمان را برای ایشان به دنبال خواهد داشت .نام تجاری ضمن شاخص بودن می بایستی قدرت سرایت پذیری و رسایی مناسبی داشته باشدیکی از وظایف بخش تحقیق و توسعه (R&D) در هر شرکت ، خلاقیت ، حفظ و اعتلای نام تجاری است . شاهد آن هستیم بسیاری از شرکتها همواره نگرشی سنتی نسبت به برجسته سازی برند و تبلیغات داشته و حداقل هزینه های بخش تحقیق و توسعه شرکت را به این قسمت اختصاص می دهند ، در صورتیکه شرکتهای توانمند ، میزان قابل توجهی از سرمایه خود را صرف برنامه ریزی در حوزه نام تجاری ، تبلیغات و ارتقاء آن می نمایند چرا که به اثر بخشی آن ایمان دارند.تبلیغات نام تجاری در مرحله معرفی در چرخه (PLC) هزینه زاست که فرآیند رمزگذاری و جایگاه یابی در بازار را به دنبال دارد .از سویی دیگر اعتقاد به برگشت سرمایه گذاری (ROE) و مزیتی که در زنجیره ارزشی بازاریابی ایجاد می کند حائز اهمیت است . نگاهی اجمالی به کانال تولید تا مصرف شرکتهای بزرگ نشان می دهد از کارگران شرکت تولیدی گرفته تا فروشندگان به جهت وابستگی و تعصبی که به نام تجاری شرکتشان دارند به خود بالیده و با رغبت ، انگیزه و وجدان کاری مضاعف به فعالیت می پردازند . علاوه بر آن میزان شناخت از نام تجاری ، کیفیت ذهنی ، شدت تداعی و روانی بین مشتریان از جمله عوامل ارزش آفرین نام تجاری بوده و مالکیت مجازی شرکت را تثبیت می نماید.یکی از مهمترین وظایف بازاریابان ایجاد ، حفظ و ارتقای نام تجاری است و بسیاری آن را هنر و بیان بازایابی دانسته که از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسد . انتخاب نام مناسب منجر به کاهش هزینه های بازایابی ، افزایش قدرت چانه زنی و مذاکره کانال توزیع در قبال مشتریان بالقوه شده و نوعی سینرژی را در سیستم فروش بوجود می آورد. سرمایه گذاری مستمر و هدفمند ، تبلیغات آنلاین و ارائه خدمات ویژه به مشتریان وفادار مکمل برند سازی بوده و تجربه نشان داده هزینه جذب یک مشتری جدید 4تا6 برابر هزینه حفظ مشتریان بالفعل است .تمرکز بر بخش بندی بازار (STP) جهت تعیین بازارهای هدف مطابق با ذهنیتی که نام تجاری در مشتریان ایجاد می کند ، از جمله مسائل استراتژیک در تصمیم گیری جهت انتخاب نام تجاری است . بسیاری از شرکتها از طریق متنوع سازی نام تجاری ، بازارهای خود را تعیین می نمایند که با در نظر گرفتن فرهنگ ، تعبیر معانی و قدرت خرید مصرف کننده ، قیمتی متفاوت را برای یک نوع محصول لحاظ می کنند . افزایش تنوع برند های یک شرکت موجب ایجاد انعطاف در فرآیند قیمت گذاری محصول شده که در مقایسه با قیمت شرکت های رقیب آزادانه می توان قیمت خود را تنظیم نمود ولی در مقابل با تعدد نام تجاری حفظ و یادگیری آن برای مشتری آسان نیست .بسیاری مصرف کنندگان علاوه بر اینکه طرفدار کالایی با کیفیت ، کارآیی و ویژگیهای جدید هستند ، خواهان کالاهایی شخصیت آور بوده که به نوعی تمایز و برتری خود را نسبت به عامه مصرف کنندگان ابراز نمایند که شرکتها از قیمت گذاری پرستیژی استفاده می کنند که در عین حال ممکن است فایده مورد انتظار از دید مشتری و رضایتمندی فراگیر TCS حاصل نگردد.گاهی تاثیر تبلیغات و برند سازی طوری در ذهن خریدار نفوذ کرده که بجای توجه به نیاز ، به خواسته توجه کرده و دچار بیماری نزدیک بینی اجتماعی شده که یک احساس نارضایتی پس از خرید ( ناسازگاری شناختی – ادراکی ) برای مشتری حاصل می گردد.شرکت ممکن است نیازهای مشتریان را تشخیص داده و محصولی در خور ایشان تولید نماید ولی فاقد روابط عمومی مناسب جهت معرفی نام محصول باشد و توجهی به رسایی پیام نداشته باشد . در اینجاست که اهمیت کار روابط عمومی بعنوان مکمل بازاریابی نمایان گشته تا جایی که برخی صاحبنظران از آن بعنوان فرزند خوانده بازاریابی یاد می کنند . برای هر نام تجاری باید ظرفیتی در نظر گرفت تا بتواند بسمت جهانی شدن گام بردارد . بسیاری از شرکتها خیلی دیر متوجه محدودیتهای نام تجاری خود برای ورود به بازارهای خارجی می شوند .
امروزه خدمات موسسات تحقیقات بازاریابی انجام آزمونهای شبیه سازی بازار ، آزمونهای تداعی معانی و آزمونهای یادگیری را بعهده دارند . با گذر از عصر صنعتی و سوق بسوی عصر اطلاعات ، فرآیند بازاریابی با نگرشی از دورن به بیرون دنبال می گردد. نام های تجاری موفق می توانند به آسانی در سازمانهای پولی و مالی کلان یک کشور نفوذ کرده و علاوه بر سوددهی زودهنگام شرکت ، می تواند اعتماد اقشار عمومی را به خود جلب کرده و در بورسهای داخلی و بین المللی سهیم نماید که یک نوع بازاریابی اجتماعی بوجود آمده و در واقع شرکت به نوعی خود را نسبت به مردم متعهد می نماید.
صدور مجوز برای تولید کننده از جمله راههای ورود به بازاریابی بین المللی بوده که علاوه بر فرمولها و متد تولید ، نام تجاری خود را نیز در اختیار کشور پذیرنده مجوز قرار می دهد .عملکرد شرکت پذیرنده ممکن است با حداکثر سود یا مخاطره برای کشور صادر کننده مجوز همراه باشد.فعالان در حوزه برند ، در واقع نقش کارگزار شرکت را بعهده داشته و با قیمت گذاری روی براندهای مختلف و خرید وفروش آن تجارت جدیدی برای خود دست و پا می کنند .گستره این موضوع بسمت سوء استفاده از نام های مشابه وب سایت شرکتها کشیده شده است . به محض ثبت نام تجاری شرکت و در صورت غفلت صاحبان آن ، افراد سودجو در کوتاهترین زمان ممکن آن نام را سرقت و وب سایتی به این نام طراحی نموده و منتظر مراجعه صاحبان شرکت و نوعی اخاذی از ایشان هستند که این موضوع بسی جای برنامه ریزی و گنجاندن تبصره ای در قانون ثبت نام تجاری دارد.
نام تجاری برای شرکتها سرمایه اصلی کسب و کار و برای مشتریان بالقوه یک راهنمای مهم محسوب می گردد. از معضلات پیش رو در بازاریابی ، نام گذاری ژنریک (بدون نام ) است که همچون ویروسی کشنده در آمیخته بازاریابی نفوذ کرده و بتدریج (با در نظر گرفتن استهلاک ماشین آلات و نیروهای انسانی ) سرمایه های مادی و اجتماعی آن مجموعه را به افول می کشاند.
این موضوع از دو جنبه بررسی می گردد . برخی مواقع با تصمیم و اراده تولید کننده و گاهی نیز علی رغم رضایت ایشان صورت می گیرد. در حالت اول بدلیل وجود آشفتگی در بازار و نوسان قیمت ، شرکتها از درج نام تجاری امتناع می نمایند تا تعهد قیمتی نسبت به مصرف کننده نداشته باشند و بصورت زیرکانه قیمت های خود را متناسب (پایین تر) از قیمت رقبا تعیین و در نهایت به فروش و سود بیشتری دست یابند . در حالت دوم محصول با کیفیت مناسب تولید شده و از طریق واسطه با نام تجاری توزیع کننده در بازارهای داخل و خارج عرضه می گردد تا آنجاکه در صورت درج هرگونه آدرس و نشانی از تولید کننده ، واسطه از خرید محصول امتناع می ورزد . در نتیجه تولید کننده نیز با دید محدود ، سود در کوتاه مدت را به جایگاه یابی در بازار و ایجاد وفاداری در مشتریان ترجیح داده و هزینه های سربار (استهلاک) را در نظر نمی گیرند.
شرکتهای مقلد فریبکار نیز بعنوان تهدیدی برای تولید کنندگان نامدار محسوب گردیده که محصولی مشابه با همان نام و بسته بندی شرکت اصلی ، تولید و به بازار تزریق می نمایند . وجود نام تجاری قوی موجب سهولت در سفارش گیری کالا توسط بازاریابان شرکت می شود ولیکن هرچه شرکت از نظر نام تجاری قدرتمند تر باشد ، ریسک شرکت نیز در مقابل شرکتهای مقلد بیشتر است که مراقبت های قانونی از ویژگیهای منحصر به فرد کالا را می طلبد.
محدودیت مالی شرکت و عدم آگاهی کافی استراتژیست های شرکت از اهمیت نام تجاری بخش دیگری از چالشهای این حوزه بشمار می رود . ایجاد کانونهای مشاور جهت انتخاب نام تجاری متناسب با محصول و بازار ، همچنین ایجاد پسوند مناسب در نام تجاری واحدهایی که در آنها تنوع محصول وجود دارد در ارتقاء صنعت برند اثر گذار است .
زائد کردن فروش از جمله استراتژی های بلند مدت در بازاریابی بوده بطوری که خود محصول خودش را بفروشد (self marketing) و مصرف کننده در کوتاهترین زمان ، شخصاً مسئولیت خرید را بعهده بگیرد و نیازی به فروشنده های سازمانی و هزینه زایی نباشد . پیرو این موضوع ، توجه ویژه به غنی سازی و بسته بندی نام تجاری الزامیست چرا که پایبندی به نام تجاری غالباً در محصولات با درگیری ذهنی بالا نمایان تر است . ولی هنوز بسیاری از شرکتهای با سابقه هنوز مدیران محصول هستند و نه مدیران نام تجاری .علی رغم اینکه امروزه بسیاری از استراتژی های مورد استفاده در مدیریت بازرگانی بر پایه روشهای اقتضایی استوار بوده و بنا به شرایط محیطی متغیر است ، انتخاب نام تجاری می بایستی از این امر مستثنی شده و یکبار برای همیشه تثبیت گردد . در غیر اینصورت به سمی مهلک تبدیل شده و موجب سردرگمی مشتریان و نهایتاً شکست شرکت می گردد . ما معتقدیم محصولات یک شرکت از منسوخ شدن طبیعی می میرند ولی نام تجاری می تواند زنده باقی بماند.
منابع و ماخذ :
1-اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر ، گری آسترانگ
2-مدیریت راهبردی نام تجاری ژان نوئل کاپفرر
3
- کسب و کار نام تجاری جان میلر و دیوید موئیر




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
buy cialis germany
پنجشنبه 15 آذر 1397 10:42 ب.ظ

Amazing plenty of useful information.
click now cialis from canada no prescription cialis cheap prezzo di cialis in bulgaria cialis therapie cialis australian price cialis ahumada safe site to buy cialis online order a sample of cialis cialis tadalafil we use it 50 mg cialis dose
Cialis online
پنجشنبه 15 آذر 1397 03:12 ق.ظ

You suggested it exceptionally well.
cialis rckenschmerzen cialis generico lilly cost of cialis cvs side effects for cialis click here cialis daily uk cialis name brand cheap tadalafil cialis purchasing cialis 5mg billiger cialis professional yohimbe
Online cialis
چهارشنبه 14 آذر 1397 10:05 ق.ظ

Nicely put. Regards.
viagra cialis levitra cialis price thailand cialis for sale in europa cialis for bph cialis generic availability cialis pills in singapore cialis usa cost cialis generico milano cialis online napol cialis coupon
Cialis generic
سه شنبه 13 آذر 1397 10:35 ب.ظ

Truly tons of awesome data.
enter site natural cialis buying cialis overnight cialis super acti enter site natural cialis cialis for sale in europa cialis prices cialis tadalafil online safe site to buy cialis online tadalafilo deutschland cialis online
buy cials online
سه شنبه 13 آذر 1397 11:43 ق.ظ

Good advice. Regards!
5 mg cialis pharmacie en ligne cialis online cialis 5 mg funziona if a woman takes a mans cialis calis buy cialis online cheapest interactions for cialis click now cialis from canada cialis patent expiration cialis cost
Cialis prices
سه شنبه 13 آذر 1397 12:05 ق.ظ

Perfectly voiced really. !
where cheapest cialis cialis prezzo in linea basso cialis dosage amounts cialis flussig tarif cialis france we use it 50 mg cialis dose venta de cialis canada tarif cialis france buy cialis cheap 10 mg canadian drugs generic cialis
Buy cialis online
دوشنبه 12 آذر 1397 11:11 ق.ظ

Lovely information. Thank you.
cialis savings card tadalafil cialis free trial brand cialis generic the best choice cialis woman cialis et insomni cialis tadalafil online costo in farmacia cialis cialis reviews cialis 5 mg funziona
buy cialis online safely
یکشنبه 11 آذر 1397 11:36 ب.ظ

Very well spoken truly. .
cialis manufacturer coupon comprar cialis navarr generic cialis pro viagra vs cialis vs levitra cialis preise schweiz cialis italia gratis i recommend cialis generico cialis dose 30mg bulk cialis costo in farmacia cialis
Cialis online
یکشنبه 11 آذر 1397 10:29 ق.ظ

Superb material. With thanks.
overnight cialis tadalafil buy brand cialis cheap cialis wir preise no prescription cialis cheap cialis generico en mexico cialis tablets australia cialis generico postepay acheter cialis meilleur pri prix cialis once a da buy online cialis 5mg
where to buy cialis online
شنبه 10 آذر 1397 11:44 ب.ظ

With thanks, Plenty of knowledge.

cialis pills in singapore cialis mit grapefruitsaft miglior cialis generico tadalafil cialis 10mg prix pharmaci cialis sans ordonnance if a woman takes a mans cialis cuanto cuesta cialis yaho side effects of cialis prezzo di cialis in bulgaria
Buy generic cialis
شنبه 10 آذر 1397 10:30 ق.ظ

Really quite a lot of fantastic knowledge!
cialis generico online india cialis 100mg cost we choice cialis pfizer india cialis cost il cialis quanto costa can i take cialis and ecstasy overnight cialis tadalafil cialis super kamagra the best site cialis tablets cialis online deutschland
buy cialis delhi
جمعه 9 آذر 1397 11:10 ب.ظ

Seriously many of amazing material!
we choice free trial of cialis cialis qualitat acheter cialis kamagra tadalafil weblink price cialis link for you cialis price cialis generico dosagem ideal cialis cialis 100mg suppliers cialis for sale in europa
buy cialis cheap
جمعه 9 آذر 1397 11:21 ق.ظ

Awesome knowledge. Regards!
cialis kaufen bankberweisung legalidad de comprar cialis cialis 5 effetti collaterali cialis with 2 days delivery cialis y deporte wow cialis 20 cialis diario compra prescription doctor cialis cialis 20 mg effectiveness cialis rezeptfrei
Cialis generic
جمعه 9 آذر 1397 12:08 ق.ظ

Amazing posts, Thanks.
cialis coupon cialis 5mg prix click here take cialis we recommend cheapest cialis we use it cialis online store cuanto cuesta cialis yaho generic cialis at walmart get cheap cialis precios de cialis generico the best site cialis tablets
buy tadalafil no prescription
پنجشنبه 8 آذر 1397 12:48 ب.ظ

Many thanks. A good amount of posts!

we recommend cialis best buy buy cialis sample pack tadalafilo cialis sicuro in linea legalidad de comprar cialis female cialis no prescription cialis 5 mg schweiz order generic cialis online only now cialis 20 mg cialis for daily use
buy cialis without a doctor's prescription
پنجشنبه 8 آذر 1397 12:19 ق.ظ

Superb facts. Many thanks!
cialis dosage cialis herbs cialis 5 effetti collaterali buy cialis online cheapest prezzo di cialis in bulgaria cialis herbs bulk cialis where to buy cialis in ontario buy brand cialis cheap cialis kaufen wo
buy cheap cialis no prescription
چهارشنبه 7 آذر 1397 12:06 ب.ظ

Thank you. Fantastic information.
cialis cost cialis without a doctor's prescription safe site to buy cialis online cialis y deporte 40 mg cialis what if i take walgreens price for cialis acheter du cialis a geneve generic cialis pill online cost of cialis per pill miglior cialis generico
Cialis canada
دوشنبه 9 مهر 1397 09:28 ب.ظ

Thanks a lot! Quite a lot of information!

generic cialis brand cialis generic non 5 mg cialis generici acquistare cialis internet achat cialis en europe achat cialis en suisse acquistare cialis internet we recommend cialis info cialis pills we recommend cialis best buy
canadian pharcharmy online
یکشنبه 1 مهر 1397 05:52 ب.ظ

Many thanks. Quite a lot of information!

canada medications information discount canadian pharmacies canadian rx world pharmacy drugstore online india canadian discount pharmacies in canada canada pharmacies account best canadian pharmacy canadian medications by mail canadian pharmaceuticals for usa sales canadian discount pharmacies in canada
buycialisky.com
چهارشنبه 28 شهریور 1397 02:49 ب.ظ

You suggested that adequately!
how do cialis pills work only now cialis 20 mg prezzo cialis a buon mercato cialis patentablauf in deutschland cialis 5mg prix only here cialis pills cilas generic cialis in vietnam cialis kamagra levitra warnings for cialis
http://cialisonla.com/
دوشنبه 12 شهریور 1397 05:15 ب.ظ

You stated that wonderfully.
cialis 5 mg schweiz fast cialis online chinese cialis 50 mg cialis for sale in europa cialis canada on line order cialis from india buy cialis online cialis online napol when will generic cialis be available calis
http://cialisyoues.com/
یکشنبه 11 شهریور 1397 11:26 ب.ظ

Thanks, Ample postings!

order generic cialis online cialis coupons printable how to purchase cialis on line buying cialis overnight brand cialis nl buy cialis online nz 5 mg cialis pharmacie en ligne generic cialis levitra cialis ahumada order cialis from india
http://viabiovit.com/buy-viagra-on-line.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 10:35 ق.ظ

You actually said it terrifically!
how to buy viagra online without a prescription where can u buy viagra buy cheap generic viagra online viagra prescription buy viagra cheap online viagra no prescription buy viagra uk cheap cheap viagra online pharmacy sildenafil tablets online where can you buy viagra over the counter
http://babecolate.com/cialis-soft-tabs-20mg.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 02:01 ق.ظ

Terrific postings, Cheers.
cialis 20mg prix en pharmacie cialis dosage recommendations cialis authentique suisse deutschland cialis online cialis lilly tadalafi cialis 5 mg scheda tecnica cialis cipla best buy where cheapest cialis cialis generico milano cialis for sale
Buy cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:53 ب.ظ

Nicely put. Many thanks!
cialis prezzo al pubblico how to buy cialis online usa look here cialis cheap canada we recommend cialis best buy buy cheap cialis in uk cialis italia gratis callus cialis uk next day we like it cialis price only now cialis 20 mg
Viagra from canada
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 10:19 ق.ظ

Seriously quite a lot of awesome data!
cheap viagra uk buy viagra online overnight delivery how to buy viagra online without prescription buy viagra low cost buy viagra from usa buying viagra on line uk online pharmacy viagra buy viagra thailand ordering viagra where yo buy viagra
Cialis online
شنبه 18 فروردین 1397 07:20 ب.ظ

Nicely put, Thanks.
pastillas cialis y alcoho cialis diario compra cialis generika in deutschland kaufen cialis generisches kanada cialis soft tabs for sale we use it cialis online store we like it safe cheap cialis click here cialis daily uk try it no rx cialis cost of cialis per pill
Cialis 20 mg
یکشنبه 5 فروردین 1397 01:23 ق.ظ

Amazing loads of terrific knowledge!
cialis cost buy cialis how much does a cialis cost cialis 5 mg effetti collateral cialis canada on line buying cialis on internet cialis super acti buy cialis online achat cialis en suisse tadalafil generic
Cialis prices
پنجشنبه 2 فروردین 1397 09:54 ب.ظ

Nicely put. Regards!
buy generic cialis comprar cialis navarr cialis usa cost cialis 5 mg para diabeticos low cost cialis 20mg cialis for sale recommended site cialis kanada no prescription cialis cheap cialis efficacit cialis official site
How do you strengthen your Achilles tendon?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:33 ق.ظ
As the admin of this web page is working, no question very rapidly it
will be famous, due to its feature contents.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30